Skip to the content

Hoe kunnen wij u helpen?

  • Wond-, stoma, en continentie- en diabeteszorg

    Maandag t/m vrijdag 08.00-18.00 uur
    0800 244 55 66

    Direct contact met kantoor Leeuwarden?
    0800 280 04 09

  • Compressietherapie en orthopedie

    Maandag t/m vrijdag 08.00-18.00 uur
    088 008 58 88

Kwaliteit in de zorg

De zorgkosten zijn in de afgelopen jaren met rap tempo toegenomen en steeds meer mensen hebben meer zorg nodig. De balans tussen prijs en de juiste zorg bieden is zoek en daardoor komt de kwaliteit van de zorg in het geding.

Vanuit de branchevereniging FHI Medische technologie wordt het volgende vermeld: “Zorgverzekeraars hebben tot taak gekregen de kwaliteit van de zorg te verbeteren en daarbij de zorg betaalbaar te houden. Een maatschappelijk belangrijke opdracht. Echter geen vrijbrief voor onzorgvuldig inkoopgedrag.”

In de afgelopen jaren is er grote technologische vooruitgang geboekt op medisch gebied. Er zijn betere medicijnen ontwikkeld voor diverse ziektes, de technologie op gebied van opereren en ziektebestrijding is enorm verbeterd, evenals de kwaliteit van medische hulpmiddelen.

En mede dankzij de verbeterde medische zorg en de hoge kwaliteit van leven, blijft men langer zelfstandig. Dit heeft als gevolg dan men op den duur langer zorg consumeert.

Bovenstaande ontwikkelingen zijn zeer positief, maar de kosten voor de maatschappij dreigen daardoor zo hoog te worden, dat de zorgverzekeraar deze aan banden legt. Zij kiest daarom steeds vaker om met voorkeursleveranciers te werken waar een prijsafspraak mee is gemaakt, wat niet altijd goed uitpakt voor de patiënt.

Om te voorkomen dat patiënten de dupe worden van deze keuzes, heeft oud minister van Volksgezondheid, Edith Schippers, tijdens haar ambt modules laten ontwikkelen voor hulpmiddelenzorg op gebied van; stoma, diabetes en continentie. Vanuit deze modules moet er voldoende aanbod en keuzes zijn, die ten goede komen aan de patiënt.

De ontwikkeling van de modules is nog niet afgerond en algemeen van toepassing, waardoor ook de beoogde kwaliteit niet gewaarborgd kan worden. Hiervoor moet eerst een controlemechanisme ontwikkeld worden. Aan de hand van deze controle kunnen nieuwe afspraken gemaakt worden, die voor alle betrokken partijen het beste zijn.

Menzis daarentegen wacht niet tot de definitieve implementatie van de kwaliteitsmodules is geweest en gaat nu al een stap verder, waarbij ze verwijst naar stukken uit de module. Waar het op neer komt is dat Menzis de kosten aan het drukken is, zonder te weten of de patiënt wel degelijk de juiste zorg en hulpmiddelen krijgt.

Dit mag natuurlijk niet gebeuren en mag ook absoluut niet de standaard worden. De patiënt moet centraal staan en op de best mogelijke manier geholpen worden. Daarom hebben wij een kort geding aangespannen tegen Menzis. Zolang de kwaliteit van de zorg niet gewaarborgd kan worden, zouden er ook geen afspraken alleen gebaseerd op prijs gemaakt moeten worden. We hebben zodoende op dit moment geen contract met deze verzekeraar voor het leveren van stomahulpmiddelen.

Bij Mathot staat de patiënt altijd voorop. Samen met voorschrijvers en zorgverleners kijken we naar wat de patiënt nodig heeft en bieden op basis daarvan de best passende zorgoplossing aan.

We zijn een merkonafhankelijk leverancier van medische hulpmiddelen en vinden het belangrijk dat de keuzevrijheid niet in de kiem gesmoord wordt. Want wat voor de een werkt, wil niet altijd voor een ander werken.

We begrijpen goed dat de zorgkosten omlaag moeten, maar dat mag nimmer ten koste gaan van de patiënt. Om deze reden blijven we ook onze klanten die bij Menzis verzekerd zijn, gewoon van medische hulpmiddelen voorzien.

Oscar de Goederen
Directeur